Friday, June 4, 2010

Aku masih bernafas pada hari ini....






Bismillah...
Alhamdulillah...Buat julung kalinya..saya telah kembali untuk menulis di dalam ini
Saya cukup bersyukur, kerana setelah sekalian lama saya akhirnya berjaya juga menamatkan kehidupan saya sebagai pelajar universiti...Tapi, itu tidaklah bermakna
tamatlah sudah keinginan saya untuk terus belajar dan maju ke hadapan...



Saya adalah seorang yang terlalu menginspirasikan cita-cita yang tinggi...Mungkin sesetengah individu akan melihat, keburukan daripada sifat ini adalah, sekiranya terjatuh daripada cita-cita yang tinggi itu...akan cukup perit bagi saya menghadapinya...



Sebenarnya, perkara itu adalah benar sama sekali..harapan, atau keinginan yang diletakkan oleh seseorang seperti saya ini mempunyai kesan negatif yang teramat sangat terhadap kehidupan...



Di dalam perkara ini, kekuatan akal memainkan perkara yang cukup penting sekali bagi seseorang itu meletakkan kemampuan dirinya untuk bertindak...menghapuskan 'emosi' atau senseless adalah perkara yang sangat sukar untuk dilakukan...



Jadi, apakah kemampuan yang mampu saya letakkan untuk menghadapi semua itu???
Saya meletakkan dua panduan utama sebagai asas dalam bertindak khususnya di dalam perkara seperti ini. Kegagalan adalah merupakan suatu dilema yang terbesar dihadapi oleh seseorang itu..



Kegagalan mampu melumpuhkan suatu sistem 'semangat' di dalam diri yang menyebabkan seseorang itu berada di dalam keadaan 'depressed'...sekiranya tidak terkawal, seseorang itu mampu berada di dalam situasi yg sgt kecewa, sehingga sanggup bertindak di luar keterbasan kemanusiaan..



DI dalam perkara ini, kaedah yang terbaik untuk mengatasi 'depressed' atau depresi ini adalah pelbagai...Bersukan & membuat aktiviti kegemaran adalah antara cara yang terbaik bagi melepaskan perasaan yang tersimpan itu...



Bagaimana pula saya menghadapinya??? Hurm.. soalan yang terbaik untuk ditanya khususnya untuk orang yang banyak pengalaman macam saya ni...=P...Dulu, dari kecil..biasanya bersedih je...menangis x henti2x...lepas tuh tukar selera pula..makan banyak2x...tapi, masih lagi x berjaya malahan berbahaya...Jadi, saya beralih kepada mengekalkan diri di dalam aktiviti riadah yang disukai..di dalam perkara ini, saya suka bermain bola keranjang...



Alhamdulillah...itu menampakkan kesannya...cuma sedikit kesan juga dapat dilihat khususnya apabila saya melakukannya di waktu sekolah dulu...'Cukup berkesan, bagaikan serampang 2 mata'...hehe...Rasa depressed itu hilang, bahkan dengan ilmu-ilmu yang belajar waktu sekolah dulu pun banyak yang hayutnya....



Sekarang saya dah normal...cuma kekadang tu, tangisan tu tetap ada...saya rasa
bagus kerana, sungguhpun perit & sakit...tapi selesa...saya yakin ramai individu yang memilih cara ini...Teknik lazim yang saya amalkan adalah, mengambil wudhu, baca al-quran, baring di sofa sehingga terlelap...InsyaAllah, setelah bangun daripada tidur itu kita akan rasa selesa sedikit..Tapi, dengan syarat...terus pegi ke dapur, minum air masak (baca bismillah)...dan cari makanan yang ada dekat dapur dan makan...



Sebab, pemakanan boleh mempengaruhi emosi seseorang...seseorang yang berada dalam keadaan lapar, akan senang dipengaruhi perasaannya..."An hunger people will only leads to an angry people'....So, what's ur choice????


p/s : berdoalah selalu mengharap redhaNya...agar kita diberi ketenangan jiwa, dari
keadaan hati yang berdolak-dalik...serta perasaan takut untuk mati...semoga
hidup dan mati kita adalah di kalangan orang-orang yang beriman...=)

No comments:

~CoLorS oF LiFe~


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com